Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marjon Vermeulen - WaarBenJij.nu Costa Rica - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Marjon Vermeulen - WaarBenJij.nu

Costa Rica

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

17 Mei 2012 | Costa Rica, San José

Goedemorgen allemaal,

Het is alweer een aantal weken geleden dat ik naar Costa Rica ben geweest. En ik kan allerlei smoesjes bedenken waarom ik niet eerder iets op de site heb gezet, de waarheid is dat ik op mijn vrije momenten totaal geen zin had om achter de computer te kruipen en te gaan typen.
Vandaag is het hemelvaart, ik ben om 8 uur al wakker en hoef pas rond een uur of 10 weg. Mooi moment om te gaan typen :)
Ik ging samen met Kim op reis (mijn collega). We werden naar het vliegveld gebracht door een buurman van haar. Alles verliep soepel en we waren een paar uur later al in ons hotel in San Jose. Van de stad zagen we weinig, maar het hotel was prima. Niet veel te beleven, maar het was ook maar voor 1 overnachting.

De volgende ochtend heerlijk ontbeten met sapjes en vruchten en vooral EI..
We werden opgehaald met een busje en met een groepje mensen vertrokken we richting van Sarapique.
Onderweg stopten we bij Cartago en hebben daar een ruïne bekeken. Wel aardig, maar niet heel bijzonder. Daarna naar een kerk, waar mensen op hun knieën doorheen moesten kruipen ivm een oud verhaal.
Daarna gingen we via een enorme kronkelweg, alle bergen rondom gesluierd in wolken, de Irazu vulkaan op. Echt supermooi was dit.
Er lag overal oud lava. En als laatste zagen we een diepe krater met knalblauw water erin. Echt ontzettend mooi.

Ook gingen we op een boot een tocht maken. Ik zag kaaimannen, apen (YES!!!) en allerlei bijzondere vogels. Grappig was dat in de rivier hele families allerlei activiteiten deden. Aan het eind stond een lekkere lunch voor ons klaar.
Wie wilde mocht daarna nog een ritje op een paard doen. Ik riep heel hard: nee! Maar ja ik was bang voor spijt en ben toch maar weer op de rug van zo’n knol geklommen. Vond het af en toe best spannend, maar toch blij dat ik het had gedaan!

Daarna gingen we verder door een regenwoud, Puerto Viejo de Sarapique en kwamen we aan in onze lodge. Nog nooit zoiets gezien. We zaten in de jungle, moesten over smalle aangelegde paadjes naar ons gebouw. Daarin zaten maar 4 kamers. Zo rustig en mooi.

De volgende dag gingen we ’s ochtends al vroeg naar een pineapple plantage. Wow, ik wist niet dat ananas zo lekker kon zijn. Zonde dat het naar NL (en ook naar Aruba) vervoerd moet worden waardoor hij met een hele andere smaak aankomt (verkorte versie).
Maar erg leuk om te zien hoe het werd verbouwd. Ik wist niet eens hoe die dingen groeiden. Aan een boom leek me sterk, maar onder de grond kon ook niet. Maar het bleek dus op een kleine plant te zijn. Aan het einde kregen we een heerlijke pina colada.
De rest van de dag relaxt wat bij het zwembad gelegen en wat rond gelopen in de buurt.
’S avonds hadden we een nighttour en zouden we allemaal enge dieren gaan spotten. We hebben vooral een heel geinige leraar gespot die met zijn klas mee was. Hij was ontzettend moe en heeft de hele weg lopen mopperen, erg grappig. We zagen wel een duizendpoot, maar die op Aruba zijn groter dus we waren niet onder de indruk haha.

Dag 4, we gingen naar Arenal Vulcano. In het plaatsje vlakbij, La Fortuna, boekten we nog een tramtour. Daarmee zijn we een berg opgegaan met een mooi uitzicht op de vulkaan Arenal en het meer er vlak naast. Niet heel spectaculair, maar wel leuk om even te doen en te zien.

We hadden nu een nieuw hotel, weer een lodge. We hadden buiten ons eigen zitje met een prachtig uitzicht op de vulkaan. Kon niet beter.
De volgende dag hebben we in de ochtend gekeken in het La Fortuna. We hebben souvenirs gekocht (en ik mijn bordje met pura vida dat ik zo graag wilde). En een hapje gegeten.
We gingen ’s middags een wandeling maken over de lava trails. Met nog wat andere mensen en een gids de rotsen op. Mooie uitzichten wederom.. op de vulkaan. We zagen bladsnijmieren. Grappig om te zien hoe die kleine beestjes enorme stukken blad mee slepen.
Daarna gingen we naar de Tabacon hotsprings. Erg mooi aangelegd (en een beetje natuurlijk.. het water werd iig opgewarmd door de vulkaan). Het was heerlijk warm water en we hebben er een paar uur rondgelopen en rondgedobberd. Heerlijk. Daarna kregen we een heel uitgebreid buffet voor we terug naar de lodge gingen. Op de terugweg hadden we nog witneus coati’s gezien. Ze liepen ze voor ons busje op de weg.

Op dag 6 gingen we weer verplaatsen. Eerst met een busje naar een meer, daar stapten we op een boot en gingen dus met die boot naar de overkant. Weer veel vogels gezien.. Kim en ik blijken niet echt vogel mensen te zijn, maar de uitzichten waren weer erg mooi. Daarna nog een flink eind rijden met een stel alcohol drinkende amerikanen (in de ochtend dus al) en toen kwamen we aan bij ons hotel in Monteverde. Dit ligt in het cloudforest, en het was dus ook meteen een stuk koeler. Wel weer een enorme kamer voor ons alleen.

De volgende dag gingen we naar de skywalktour. Over allerlei bruggen loop je door de boomtoppen. Erg leuk om te doen. Alleen liepen we wat te snel, we moesten er anderhalf uur over doen en wij waren na 3 kwartier al terug. En we hebben zelfs nog staan kijken, foto’s maken en weer wilde witneusdingen bekeken.
Terug in het hotel ging Kim even in het bubbelbad (ik vond het er te vies uitzien) en zij regelde een lift voor die avond naar een dorp verderop, zodat we ergens anders konden eten dan het restaurant bij het hotel.

De laatste dag waren we vooral aan het reizen. Enorme kronkel weggetjes en ik werd echt misselijk. Ik probeerde wel vooruit te kijken, maar door die kronkels lukte dat niet. Gelukkig was het laatste stuk op gewone weg!

We hadden maar een kort nachtje voor de boeg, want we werden 3 uur al opgehaald om naar het vliegveld te gaan.

Alles leek goed te gaan, maar in het vliegtuig, die nog aan de grond stond, bleek dat er iets mis was met de motor. We moesten na 1,5 uur uitstappen. En wachten op een ander vliegtuig. Daardoor misten we onze aansluiting in Panama (waar we Suus en Amely zouden zien, want die zouden vanaf Cuba komen en in hetzelfde vliegtuig stappen). We konden kiezen, een extra dag in San Jose blijven. Maar dan zouden we die dag toch niks meer kunnen doen en we zouden weer om 3 uur opgehaald worden.. Of via Miami vliegen. Ik had nog mijn Esta en Kim ook en we wilden wel terug naar huis. Dus naar Panama gevlogen, door naar Miami (rennend! We kregen onze boardingpass pas in het vliegtuig) In Miami rennend (en we mochten mee op zo’n suf wagentje dat rondrijdt, we hebben als koninginnen zitten zwaaien) en vervolgens weer rennend… haalden we ook deze vlucht NET!

Aangekomen op Aruba bleken onze koffers er nog niet te zijn. Balen.
Uiteindelijk kwam die van Kim een dag later en die van mij 2 dagen later. Een hele wereldreis dus, maar we waren weer thuis. (kijk eens op de kaart naar onze route haha).

En nu alweer het tweede lange weekend na deze vakantie en dan nog 6 weken werken…
Daarna komt mijn reisje naar New York met Vera er aan en dan nog bijna 3 weken Nederland.

Owja en ik heb een heel leuk huisje volgend jaar, 2 slaapkamers en een grote tuin en porch. Ik vertel volgende keer meer.. wanneer dat ook mag zijn hehe..

Fijne vrije dag allemaal!

X Marjon

  • 17 Mei 2012 - 14:28

    Liesbeth:

    Yes, dit is je eerste reactie!
    Omdat er net een dikke wolk voorbij kwam, ging ik naar binnen. Even naar de mail kijken en daar was dus jouw verslag.
    Leuk hoor, om je reisverslag niet alleen te horen maar ook te lezen.
    Wat woon je toch lekker centraal voor al die mooie landen. En ananas, het is heel duidelijk dat jij erg van de ananas bent!
    En dat nieuwe huis van jou hopen we volgend jaar te kunnen bewonderen.
    Succes met de laatste weken.
    Liefs, Liesbeth xx

  • 18 Mei 2012 - 18:45

    Vera:

    Wow wat een mooie reis weer Marjon!
    Je verhaal over de ananassen herken ik wel, in Zuid Afrika waren ze ook zo ontzetten lekker! En heeeeel goedkoop :D

    En inderdaad, nu op naar NY :D Kan niet wachten!! Dat wordt ook weer een mooi site-verhaaltje haha..


  • 01 Juni 2012 - 19:43

    Popkje:

    Gelukkig! nou hoeven wij ook niet meer naar Costa Rica. Wel een beetje jaloers, prachtige foto's. Tot ziens.

  • 04 Juni 2012 - 21:33

    Henk & Nel:

    Wat weer een schitterend verhaal met mooie foto's!!
    Knap dat je de kikkers en kaaiman zo goed op de foto kon krijgen.
    Geduld werk of puur mazzel??
    En nog een mooi vooruitzicht dus,
    New York. Heel wat anders maar ook bijzonder.
    Wat betreft de ananas. Ik wist ook niet dat ze zo groeien. Zo zie je maar nooit te oud om te leren.
    We blijven je volgen........
    De groetjes maar weer vanuit een koud Nederland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, San José

Terug naar Aruba

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2013

Ecuador

25 Maart 2013

De hele familie compleet

19 Maart 2013

Linda op bezoek

02 Maart 2013

Eiland hoppen

19 Januari 2013

Cuba, rum en sigaren!
Marjon

Ik blijf hier een tijdje werken:)

Actief sinds 20 April 2008
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 57219

Voorgaande reizen:

24 Juli 2011 - 24 Augustus 2014

Terug naar Aruba

01 Augustus 2008 - 10 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: