Ami ta papia papiamento hopi bon! - Reisverslag uit Noord, Aruba van Marjon Vermeulen - WaarBenJij.nu Ami ta papia papiamento hopi bon! - Reisverslag uit Noord, Aruba van Marjon Vermeulen - WaarBenJij.nu

Ami ta papia papiamento hopi bon!

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

20 November 2011 | Aruba, Noord

Het duurt soms even, niet dat ik niet veel beleef en doe, maar om even de tijd te nemen en te gaan typen vind ik soms erg lastig. Maar goed, hier dus mijn nieuwe verhaal..

Na een paar dagen cursus papiamento hadden we dan het examen. Ik was verschrikkelijk zenuwachtig, terwijl de andere kandidaten allemaal heel rustig waren. Zij dachten dat het allemaal niet zo veel zou voorstellen. Maar ik heb weinig gevoel voor taal en ik wilde toch perse het examen voldoende afleggen.
Het eerste gedeelte was schriftelijk. We moesten wat dingen vertalen, een verhaaltje lezen en daar vragen over beantwoorden etc. Best nog pittig.
Daarna moesten we om de beurt 5 minuten met een mevrouw praten in het papiamento om het mondelinge examen te doen. Ik stond als Vermeulen natuurlijk weer onderaan de lijst. Genoeg tijd om mezelf helemaal op te vreten. Iedereen kwam naar buiten met het verhaal dat het heel makkelijk was. Maar dat kon ik moeilijk geloven. Voor mij was een jongen die niks geleerd of voorbereid had. Hij ging naar binnen en na 10 minuten was hij nog niet buiten. Na een kwartier maar eens naar binnen gekeken. Zat hij gezellig in het Nederlands met de mevrouw te kletsen. Hij lachte even naar mij en ging verder met praten… na 20 minuten zat ik nog buiten en de zenuwen werden telkens erger. Iedereen was al weg en ik zat er nog alleen. Na een half uur heb ik eens gevraagd of ik ook nog mocht. Kwam die jongen lachend naar buiten: sorry! Vond het wel jammer, want ik was ondertussen op van de zenuwen.
Toen ik naar binnen liep zei de mevrouw net tegen de schoonmaakster dat ze klaar was… dus toen heb ik even gevraagd of ik ook nog mocht aangezien ik nog niet was geweest en ik echt op de lijst stond…. Natuurlijk mocht ik nog wel.. 100 x excuses ze dacht dat ze al klaar was etc.etc. Gelukkig was het examen daardoor vrij kort al was ik zenuwachtig (“Ami ta hopi zenuwachtig” “aaaah nerveuso?” “euhhhh si ami ta hopi nerveuso!”)
Volgens haar had ik beide examens wel gehaald, maar de officiële uitslag heb ik nog niet, dus je weet maar nooit…

Verder ben ik na de oktobervakantie begonnen met tennislessen. Met nog 3 meiden krijgen we elke dinsdag tennisles. Ik ben helaas geen natuurtalent, wat nog wel even slikken is…. Maar ik vind het erg leuk. Heb wel veel moeite met de backhand, maar ik blijf oefenen!

Ook geef ik sinds een maand elke dinsdag Nederlandse les aan een mevrouw van Costa Rica. Ze is de directrice van de Montessorischool hier op Aruba. Ik heb van Deniz allemaal materiaal gekregen. Ik vind het ontzettend leuk. Ze is erg gemotiveerd en ik krijg al een kop thee in het Nederlands aangeboden. Had laatst al stroopwafels meegenomen, dus het is echt heel leuk en ik leer er ook weer ontzettend veel van!

Op mijn verjaardag had ik van Maaike een ontbijt bij Riu gekregen. Een week later zijn we gegaan. Heerlijke mimosa (champagne met sinaasappelsap… niet andersom haha). En allerlei soorten brood, fruit, yoghurt dingen, pannenkoeken etc. Echt even genieten! We hebben er 2 uur gezeten en daarna door naar het strand. Echt een heel relaxte dag!

Ik zou van klas wisselen. Van 3a naar 3b. Eerst keek ik er wel naar uit, want ondanks dat het echt hele lieve kinderen zijn, praten ze bijna de hele dag (maja 33 kinderen in een heel klein lokaal, is ook wel erg gehorig). De juf van 3b, Marian, was met zwangerschapsverlof gegaan en de juf van 3a zou terugkomen. Maar halverwege de week bleek al dat de juf van 3a pas in januari of februari terug gaat komen. Ik kwam er ondertussen achter dat ik 3b veel pittiger vond om te draaien. De kinderen zijn een kop groter dan mijn vorige klas, spreken amper Nederlands en ik had er natuurlijk ook nog geen band mee…
Toen ik hoorde dat de juf van 3a voorlopig nog niet terug zou komen ben ik meteen naar de directeur gegaan en heb gevraagd of ik terug mocht naar mijn oude klas. Dat had hij ook al bedacht, dus maandag zou ik beginnen in mijn oude klas. Zo fijn!
Wel lastig waren telkens de invallers. Ik moest de roosters maken voor 2 klassen, zorgen dat alle kopieën etc. klaar lagen. Dus dat waren 3 heel pittige weken.
Nu heeft 3b tot en met de kerstvakantie een invaljuf. Een hele lieve juf met extreem veel ervaring. Namelijk 50 jaar. Ze is als ik het goed heb onthouden 72. In ieder geval in de 70. Ik kende haar nog van Maria Goretti. Echt een super leuk mens en ze heeft de klas erg goed onder controle. Erg leuk om te zien. Ik heb echt diep respect voor haar, op die leeftijd nog voor de klas staan en ook nog op die manier, wow!

Verder begon Maaike met een tijdelijk baantje bij een sigarenwinkel op de pier bij Bugaloe. Aangezien Sinterklaas ook hier aan zou komen, ben ik er met Suus heen gegaan. We stonden meteen bij de aankomst al en zagen Sinterklaas en vooral zijn pieten dus meteen. Hoefden we niet uren te wachten. De pieten waren weer vreselijk eng (sommige). En sommige ouders nog enger. Voor ons stond een mevrouw die wel 4x een piet riep met het commentaar dat haar kinderen heel stout waren. De pieten begonnen boos op de kinderen in de praten dat ze mee naar Spanje moesten. Tot ze dus in huilen uitbarsten en zich aan een hek klemden. Ik vond het heel erg! Heb het ook nog gefilmd, zal proberen de filmpjes op Youtube te zetten en de link nog ergens op de site plaatsen.
Ook was er een piet met lenzen. Van die gekleurde gevallen. Ik kon er wel nachtmerries van krijgen. Geef mij toch maar het oergezellige Hollandse Sinterklaasfeest. Met lieve pieten en een bleke (en niet roze) Sinterklaas.
Toch ook wel speciaal om in je korte broek en shirtje de intocht te zien….

En als laatste leuke activiteit was er Green Village in San Nicolaas. De Mainstreet was afgezet en er waren aan aantal podia. Ik vond het geweldig dat Rebelution kwam. Een superleuke band die een beetje reggae achtige muziek maakt. Vond het heel leuk om dit optreden te zien. Maaike, Suus en Amely wilden liever naar een dj en zij gingen dus naar een ander podium. Ik heb een uur in mijn eentje als Makamba tussen de Arubanen gestaan, maar ik vond het super. Heb echt genoten!

En als laatste: ik kom in december een weekje naar Nederland. Het is maar een weekje en kerst valt er ook nog in. Ik kan dus niet iedereen opzoeken en ik ga het rustig aan doen. Dus als ik je niet zie die week,niet lullig bedoeld!

Hele dikke kus van mij!

  • 21 November 2011 - 12:31

    Liesbeth:

    Haha daar was het lang verwachte zinnetje in het papiamento!!
    Wat een lang en prachtig verhaal!
    Logisch dat dit even tijd kost en het moet allemaal tussen de bedrijven door.

    Jullie hebben wel bijzondere Pieten, hoor. Maar gelukkig zijn ze zwart net als hier.

    Nog een paar weekjes en dan ben je in Nederland. Ik zie er erg naar uit!
    Veel liefs en tot 18 december. XX

  • 21 November 2011 - 18:40

    Jeltje:

    Wat een leuk verhaal weer, maar het meeste wist ik al. Die backhand wil ik wel met je oefenen, dat is mijn beste slag.Komt wel goed!!Hier dikke mist en jij in korte broek, ja contrasten moeten er zijn.Gr. en XX Jeltje

  • 22 November 2011 - 21:25

    Margo:

    Oh wat leuk om te lezen. Eten bij RIU, mimosa hmm Wat heerlijk dat je daar bent.
    Ook leuk om je fotootjes te zien. Die zwarte pieten, haha geweldig. En wat een knap meisje heeft Deniz :)
    Geniet nog daar! Leuk dat je zoveel onderneemt.
    X Wouter, Margo en Liva

  • 23 November 2011 - 19:57

    Ineke Van Berkum:

    Hoi Marjon, wat ontzettend leuk om je verslag te lezen. Ik geniet zo een beetje mee! Ik had van je moeder gehoord dat je met de kerst een weekje in NL bent. Veel plezier dan alvast. Groetjes Ineke

  • 23 November 2011 - 20:20

    Linda:

    He muts,
    Sinterklaas bestaat niet hoor schat en die zwarte pieten zijn nep. Schmink... of misschien niet bij jullie!
    Nou nog een paar weekjes en dan lekker bijkomen in de Hollandse horrorwinter :)!

    Kus Lin

  • 15 December 2011 - 20:43

    Liesbeth:

    Geslaagd voor je cursus Papiamento!!
    Je hebt toch een talenknobbel met je 8 gemiddeld!
    Gefeliciteerd en tot maandag op Schiphol

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Aruba, Noord

Terug naar Aruba

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2013

Ecuador

25 Maart 2013

De hele familie compleet

19 Maart 2013

Linda op bezoek

02 Maart 2013

Eiland hoppen

19 Januari 2013

Cuba, rum en sigaren!
Marjon

Ik blijf hier een tijdje werken:)

Actief sinds 20 April 2008
Verslag gelezen: 1647
Totaal aantal bezoekers 57222

Voorgaande reizen:

24 Juli 2011 - 24 Augustus 2014

Terug naar Aruba

01 Augustus 2008 - 10 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: