Bon nochi, - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Marjon Vermeulen - WaarBenJij.nu Bon nochi, - Reisverslag uit Ciudad Trujillo, Dominicaanse Republiek van Marjon Vermeulen - WaarBenJij.nu

Bon nochi,

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

22 Oktober 2011 | Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Ik zit nu bij andere mensen op de bank. Ben aan het oppassen en dat is een mooi moment om het stukje over Santo Domingo te gaan typen…
We vertrokken 1 oktober. We hadden meteen een aantal uur vertraging, maar gelukkig waren we van te voren gebeld en stonden we niet uren op het vliegveld.

Het is maar een uur vliegen vanaf Aruba en we kwamen helaas in het donker aan. Toen we met een van te voren bestelde taxi naar het hotel gingen, bleek al dat de mensen in Santo Domingo vooral Spaans spreken en bijna geen Engels. Lastig, vooral voor mij, want Suus en Maaike spreken nog wel wat papiamento en daar kun je nog wel wat uithalen…
Wel zagen we een stad die er niet heel florissant uit zag, maar wie weet zou het er in het licht anders uit zien..

De volgende dag, op zondag, gingen we de oude binnenstad eens bekijken. Na wat winkeltjes te hebben bekeken kwamen we uit bij een oud stukje. We gingen op de foto met een nors kijkende militair en daarna bekeken we het graf van 3 belangrijke Dominicaanse mannen. Toen we terugliepen wilden de militairen ineens met Suus op de foto. Erg geinig.
Daarna kwamen we terecht in een demonstratie voor meer geld voor onderwijs (goh, overal hetzelfde verhaaltje dus!)
We hebben veel mooie stukjes gezien, maar het is ook duidelijk dat de mensen heel arm zijn en we zien ook verschrikkelijke stukjes. Krotten, veel vuilnis (en dat stinkt!!! In de hitte) en een kind dat schoenen poetst.

De maandag erna gaan we naar Mega centro. Een grote shopping mall, waar we redelijk rustig kunnen rondlopen. We zijn namelijk een levende attractie, want veel blanke (laat staan blond) mensen komen we niet tegen.
We gaan erheen in een taxi die een beetje met touwtjes aan elkaar hangt en het verkeer is ook niet al te goed geregeld. Het gebeurt vaak dat we met veel te veel auto’s op een rij rijden. Ik heb vaak mijn hart vast moeten houden en als ik goed zoek heb ik vast wat grijze haren erbij. Wat een belevenis!
We hebben ’s avonds gegeten op een mooi pleintje en daarna hebben we cocktails gedronken op het pleintje vlakbij ons hotel. We kunnen ’s avonds niet te ver van het hotel, want dat is niet echt veilig voor ons. We worden voortdurend aangesproken voor taxiritjes, wisselen van geld en bijvoorbeeld het kopen van cd’s. We wilden niet onbeleefd doen, maar op een gegeven moment ben je het zo zat om na elke 3 stappen aangesproken te worden dat je kortaf wordt of zelfs begint te negeren. Niet leuk, maar wel het enige dat werkt.

Dinsdag gingen we naar het aquarium. Leuk om even rond te lopen. Er is een soort tunnel waar je door kan lopen waardoor je in het midden van het aquarium loopt. We zien ook nog een varaan. Een enorme iguana.
Daarna zijn we nog even in een andere mall geweest, wat ook weer leuk was.
Woensdag wilden we naar de andere kant van het water. Wat erg lastig uit te leggen was aan de taxi chauffeur. We lieten een kaartje zien en wezen aan waar we wilden zijn. Maar hij zette ons 300 meten van het hotel eruit.. dus wij probeerden nogmaals aan te geven dat we echt naar de andere kant van het water wilden. Maar die man wilde ons er perse daar uitzetten. Wij weigerden te betalen. Tsja ik betaal niet voor iemand die me compleet ergens anders uitzet dan waar ik wil zijn. Dus die mens boos en om geld roepen. Ik boos en hem nog eens gezegd dat we niet betalen als hij ons niet brengt waar we willen zijn. Uiteindelijk weggelopen, want hij weigerde en het was duidelijk dat hij geen idee had wat we aanwezen op het kaartje.
uiteindelijk bij een groot hotel wat gegeten, en daar om tips gevraagd. De mevrouw daar, stuurde ons naar 3 ojos (3 ogen). Dat zouden meertjes onder de grond zijn. Het bleek echt een prachtig stukje te zijn. Bij het eerste meertje zagen we allerlei schildpadden zwemmen. Bij het tweede meertje gingen we met een pontje het meer over. Daar weer een stukje over rotsen en toen kwamen we weer bij een prachtig meertje uit. Niet vaak zoiets moois gezien!

Een van de leukste dingen vond ik dat we vrijdag naar een cacao plantage waren geweest. We kregen een rondleiding van een Duits meisje. We hebben een eigen cacaoboompje geplant. We hebben de bonen geproefd. Als ze vers zijn, zit er een laagje vruchtvlees om de pit. Smaakt een beetje als de kenepa’s hier. Lekker!!! Daarna hebben we laten zien hoe de verwerking van de cacaobonen verder gaat. En als klap op de vuurpijl hebben we zelf chocola gemaakt. Leuk! Helaas smolt mijn choco schildpad in de auto, maar het idee was leuk:D
We kregen er nog echt Dominicaans eten, wat ook smullen was.

En op zaterdag gingen we alweer terug. Ik moest afscheid nemen van een heerlijke deken (doordat de airco daar gratis was voor ons en het dus zo lekker lag onder mijn dekentje..) We hadden weer vertraging en helaas deed mijn telefoon het daar niet en kon ik Sanne (die ons zou ophalen) niet bereiken over de vertraging. Het bleek dat zij ons daardoor niet meer kon ophalen. Gelukkig konden we ons bij Amely in de auto proppen en konden we toch nog vlot naar huis.. Daar aangekomen moest ik snel douchen en een broodje halen en ging ik door naar mijn oppas afspraak.

Dit was dus mijn reisje naar Santo Domingo. Erg leuk om meegemaakt te hebben, veel indrukken, goede en minder goede. Maar ik weet niet of ik een ander zou aanraden daar heen te gaan.. Hopelijk komen er snel meer reisjes. Met de kerst niet want Maaike krijgt bezoek en ik ga misschien naar NL voor 1,5 week. Maar dat weet ik nog niet zeker..

Hoe is het met jullie?
Bedankt voor alle felicitaties voor mijn verjaardag! Erg leuk!

Nou binnenkort een update over verjaardag etc.. (dit keer geen schorpioen in mijn bed op mijn verjaardag, wel herfstweer:))

Sunchi Marjon (sorry mam, toch niet zo veel papiamento er tussendoor)

PS: Ik kon het filmpje niet plaatsen op deze site, dus even de link van youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ZBux_ew3yH0

  • 23 Oktober 2011 - 10:56

    Vera:

    Mooie foto's meis! Hoop dat je een leuke verjaardag gehad en ben blij te lezen dat je de enge beesten traditie op je verjaardag niet doorgezet hebt ;)
    x

  • 23 Oktober 2011 - 12:08

    Giny:

    weer erg leuk om te lezen. En de foto's zijn ook erg leuk.
    Dus niet echt een aanrader om naar Dominicaanse Republiek te gaan...
    Heel veel plezier nog!
    Groetjes Giny

  • 23 Oktober 2011 - 13:58

    Liesbeth:

    De titel van je verhaal kan ik begrijpen maar wat een kenepa is? Dat is papiamento zeker en ik vermoed dat het een vrucht is. Dus de lessen papiamento leveren toch wat op?
    De foto's en het filmpje van je vakantie zijn prachtig maar ik schrap dit land voorlopig maar
    van mijn wensenlijstje.

    En hebben jullie nu de herfst die wij hier normaal hebben? Het is hier zonnig maar fris. Lekker dus. De caravan van Linda en Sander hebben we zaterdag opgeruimd en dus zijn de weekendjes Appelscha verleden tijd.

    Nou Mar, succes met je examen papiamento en met je werk en misschien zien we jou in december in Nederland. Gezellig!

  • 23 Oktober 2011 - 18:38

    Jeltje:

    Hoi Marjon,
    Weer een mooi verhaal en belevenissen. Als ik het goed begrijp hebben jullie die taxie-chauffeurniets betaald, ben jij zo!!!!!
    Het telefoongesprek op jouw verjaardag werd abrupt afgebroken omdat mijn bel tegoed op was.Zo snel gaat dat als je naar Aruba belt.
    Is dat noodweer door gaan zetten? Wij hebben weer een fantastisch weekend gehad. 2 x gegolfd.
    Nu Marjon geniet daar van alles en als je met de Kerst even overkomt, zie ik je vast wel . Groetjes en X Jeltje

  • 26 Oktober 2011 - 20:54

    Arjanne:

    Ha Marjon, je verslag met deels plezier en deels een jaloers gevoel weer gelezen;) Blijf lkkr genieten daar op Aruba...ik mis het, vooral nu ik zo hard moet wrkn, dagelijks!

    Leafs!

  • 28 April 2012 - 11:49

    Lilianne:

    Het is echt de moeite waard om dit te zien en te lezen. Ik kwam op deze site terecht omdat ik op zoek was naar een cacaoboompje voor mijn kleindochter,ik kan er niets over vinden op internet. Mochten jullie mij aan meer informatie kunnen helpen zou ik daar zeer blij mee zijn.
    Groetjes,Lilianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Dominicaanse Republiek, Ciudad Trujillo

Terug naar Aruba

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2013

Ecuador

25 Maart 2013

De hele familie compleet

19 Maart 2013

Linda op bezoek

02 Maart 2013

Eiland hoppen

19 Januari 2013

Cuba, rum en sigaren!
Marjon

Ik blijf hier een tijdje werken:)

Actief sinds 20 April 2008
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 57215

Voorgaande reizen:

24 Juli 2011 - 24 Augustus 2014

Terug naar Aruba

01 Augustus 2008 - 10 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: