Visite en Suriname vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjon Vermeulen - WaarBenJij.nu Visite en Suriname vakantie - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Marjon Vermeulen - WaarBenJij.nu

Visite en Suriname vakantie

Door: Marjon

Blijf op de hoogte en volg Marjon

18 April 2009 | Suriname, Paramaribo

Het was een drukke maand, maar zeer geslaagd..
Het begon natuurlijk met rapporten maken, daarna tien minuten gesprekken, mijn directrice kwam me observeren in de klas, Linda en Sander waren er, Vera ging weg en ik ben op vakantie geweest naar Suriname.

De schooldingen waren soms wel wat spannend, maar gingen eigenlijk allemaal wel goed, dus daar zal ik niet teveel over uitwijden.
Vrijdag 27 maart kwamen Linda en Sander aan op Aruba. Ik had er ontzettend naar uitgekeken en vond het ook geweldig om ze weer te zien. Meteen naar de Paddock geweest om daar een drankje te doen en ’ s avonds even gegeten bij Salt en Pepper.
Verder hebben we gegourmet bij Pampam, wat erg leuk was! We hebben een voetbal wedstrijd van Nederland gekeken bij Pampam.
We hebben een potje midgetgolf gespeeld, maar ik heb ze maar laten winnen anders zouden we ruzies krijgen en dat wilde ik niet. Verder nog lekker bij Havana in de zon gelegen en gekeken naar de vliegtuigen..

Vera had ik al eerder op het vliegtuig gezet. Die had enorm pech want vlak nadat ik haar had afgezet, bleek haar vliegtuig vertraging te hebben. Maar een paar uur later bleek dat het vliegtuig helemaal niet meer ging en moest ze nog een nacht blijven (wel in een hotel:D)..

En toen was het alweer 10 april. ’S Ochtends heb ik eerst Linda en Sander weggebracht naar het vliegveld. Daarna mijn eigen koffer ingepakt en later die dag zou ik zelf vertrekken.
Deniz kwam ons ophalen en al onze koffers en wijzelf moesten in die auto gepropt worden. Ilse kon gelukkig in een heel bijzondere houden voorin zitten met een koffer tussen haar benen hehe.

We kwamen heel laat aan in Paramaribo dus we konden niet veel zien van de omgeving waar we reden.
We hebben nog even gezellig wat gedronken en zijn daarna het bed ingedoken. Helaas bleek al snel dat de matrassen zo dun waren dat het voelde alsof je op de grond lag.
Zaterdag zijn we de stad in gegaan, even lekker gewinkeld en ik heb me vergaapt aan de bijzondere bouwstijl. Alle huizen waren van hout en er stonden prachtige huizen bij, huizen die ooit prachtig waren maar nu op instorten stonden en huizen die wij in Nederland fietsenschuurtjes zouden noemen.
’S avonds hebben we gegeten bij een zaak dat ’t Vat heette en dat was prima te eten.

Zondag hebben we weer de taxi genomen en die bracht ons eerst naar Paramaribo om Fort Zeelandia te bekijken (was helaas ook gesloten) verder hebben we even een klein stukje van de Palmentuin gezien, maar dat was op eigen risico want ook die was eigenlijk gesloten.
Daarna zijn we met een taxi naar Colakreek gegaan. De kreek is helemaal bruin, inderdaad de kleur van cola. (Het water is wel schoon, de kleur wordt veroorzaakt voor de bladeren die onder de grove zandlaag liggen op de bodem).
Het bleek al snel dat wij de enige blanke vrouwen waren en we vielen nogal op. Er werd nogal wat alcohol gedronken en er waren dus wat heren die zich niet helemaal wisten te gedragen. Na een tijdje werd een vriendin van hun afgevoerd en gingen zij mee en toen konden we genieten van de kreek en het lekkere water.
‘ Savonds nog gegeten bij de Zanzibar. Erg lekker en gezellig.

Maandag wilden we een fietstocht maken langs de plantages, maar helaas was alles dicht op tweede paasdag en konden we dus geen fietsen huren of een tour maken.
Dus gingen we naar een plek waar we de Surinamerivier konden oversteken in een klein en vrij wankel bootje.
Aan de overkant lag het dorpje Nieuw Amsterdam. Daar hebben we eerst even rondgelopen, wat gedronken en nootjes gegeten. Ik wilde daarna wel even het openlucht museum in, maar Irma en Ilse waren niet zo enthousiast. Net toen ik besloten had alleen te gaan, wilde Arjanne mee. Erg leuk!
Er zouden kaaimannen en slangen in de gracht wonen, maar die hebben we helaas niet gespot. Wel hebben we oude gebouwen bekeken en een gevangenis met isoleercellen waar blijkbaar wel 3 mensen voor 2 jaar lang werden ingezet. Ik vond het erg leuk om daar even rond te wandelen.
Daarna weer met het bootje terug naar de overkant. Weer een zeer geslaagde dag! Daarna zijn we even terug gegaan naar het appartement . Lekker gedoucht en toen zijn we naar Zus en Zo gegaan om nog even de verjaardag van Irma te vieren. Weer een erg leuke dag!

Dinsdag alleen nog even de stad in geweest om schoenen te regelen waarmee we de bush bush in zouden kunnen.

Woensdag konden we eindelijk een tour doen. We gingen in busjes naar de Brownsberg. De gids kwam een uur te laat doordat hij pech had met zijn auto. Maar gelukkig konden we daarna wel vertrekken. Wij zaten in een busje zonder 4x4. En dat bleek ook toen we de berg op moesten. De auto slipte constant weg, we zakten soms meters naar beneden en dan bleven we weer hangen. Ik begon maar te filmen, dan was het iets minder eng. Gelukkig kwamen we veilig bovenaan, waar we konden omkleden om naar de watervallen te lopen. De gids (Winston) had een vogelspin gevonden en Irma was zo heldhaftig om dat beest op haar hand te nemen!!
En daar gingen we, op weg naar een waterval (Leo waterval) door het regenwoud. En ja hoor, het begon al snel te regenen. De regen werd hozen, en dat veranderde weer in een soort van wolkbreuk. Het was een mooi pad naar beneden maar we waren echt tot op het hemd toe nat. Ik kon dus niet mijn spijkerbroek uitdoen toen ik onder de waterval wilde want dan zou ik die broek nooit meer aan krijgen. Dus maar met broek en schoenen aan gedoucht:D
Omhoog was een stuk lastiger. Ik kreeg bijna geen adem meer (verkeerde manier van ademen, hooikoorts en vochtige omgeving was niet goed voor astmagedoe). Maar gelukkig kwam ik wel weer boven en daar stond een lekkere lunch voor ons klaar. Ik heb nog naar kok Rocky gevraagd Aafke, maar die was er niet, dus kon hem niet de groeten doen, sorry!

Donderdag hebben we een andere tour gedaan. Een jeep tour door de savanne en naar inheemse dorpjes.
De gids was maar liefst 10 minuten te vroeg! Hij stelde zich voor als Sergio en was een erg leuke gids. Het was een soort van privetour dus we konden zelf een beetje invullen wat we wilden doen. Eerst een stukje gereden door de Jodensavanne maar na een tijdje werd Irma behoorlijk misselijk door de stevige rijstijl van Sergio. We mochten om de beurt door wat enorme (rode) waterplassen rijden. Sergio maakte foto’s, erg leuk!
Na een tijd kwamen we aan in een inheems dorpje (een Marrondorpje) waar we onze lunch konden opeten. We zouden eigenlijk in een bootje naar een ander dorpje waar we het dorpshoofd zouden ontmoeten, maar dat durfde Irma toch niet aan. Er kwam een vrouw aan met een emmer water op haar hoofd. Zo knap vond ik dat! Vervolgens gingen de gids en een vrouw voor ons dansen en dat heb ik gefilmd!
Daarna kregen we van een aantal dorpsbewoonsters een rondleiding. Ze waren zo ontzettend enthousiast en lief! We mochten ze alles vragen en ze vroegen ons ook vanalles. We hebben het schooltje bekeken en daarna kwam er weer een lading regen omlaag. (dus dankzij Irma zaten we niet in een bootje op de rivier op dat moment!)
De gids kwam ons in de Jeep oppikken en we hebben nog even bij de waterkant gekeken. Daar was een soort supermarkt/ kroeg. De huizen waren een soort houten hutjes maar het zag er in mijn ogen zo mooi en interessant uit!
Dit was echt de beste afsluiting van de vakantie die ik me kon voorstellen...! Wat een prachtig land en wat een geweldige vakantie!

Nu is het nog 12 weken voor ik naar Nederland ga en ik zal nog even met volle teugen genieten!
Tot snel allemaal!
Dikke kus Marjon

  • 18 April 2009 - 21:07

    ArJaNnE:

    Eej Marjon!

    Je hebt er een mooi verslag van gemaakt!Nu nog de pictures die we vanav.gaan uitzoeken onder het genot van een hapje,drankje en muziekje:-)Suriname is idd prachtig.Ooit wil ik terug om de rest te ontdekken..Gelukkig schijnt hier op ons eilandje ook het zonnetje!

    Tút prinses A.

  • 18 April 2009 - 22:01

    Nynke:

    Heey marjonneke!

    Wat een leuk verhaal weer! Ik vond het ook super leuk om je weer even te spreken vandaag! Ik heb al weer helemaal zin als je straks weer in grun bent!

    Dikke knuffel


  • 19 April 2009 - 10:21

    Vera:

    Wauw meid wat een gave foto's! Ben jaloers, en ga Suriname zeker toevoegen aan mijn droomlijstje van landen waar ik nog heen wil! Ik ben blij dat je een super tijd daar gehad hebt en hoop dat je weer helemaal opgeladen bent voor je laatste 12 weken! Geniet ervan!

    Liefs Vera

  • 19 April 2009 - 18:44

    Aafke :

    Wat leuk om te horen dat je het zo naar je zin hebt gehad in Sur.Op alle plekken ben ik meerdere keren geweest,ik zou zo weer gaan.Waar logeerden jullie welke wijk?Leuk om het er nog eens over te hebben als je terug komt.Jeanine woont sinds gisteren weer in Ten Post ook weer goed vind ik.Onze reis naar Istanbul was een mooie afsluiting.Fijn om je over 3mnd weer te zien,Geniet met volle teugen .groetjes Aafke

  • 19 April 2009 - 18:54

    Liesbeth:

    Lieve Marjon,

    Super dat je ons weer even hebt laten meegenieten van jullie reis!
    Je verhalen waren al heel enthousiast maar we hebben het nu ook nog even kunnen lezen. En de foto's maken het plaatje compleet.
    Nog een paar maandjes en dan zien we jou weer! Zie ernaar uit.

    Dikke kus en knuffel van ons.

  • 19 April 2009 - 19:41

    Jeltje:

    Oh, Marjon dat je dit ook weer mocht meemaken, mooi Suriname.Wat heb jij een geweldig jaar gehad.[het is nog niet helemaal voorbij].Wie weet wat zich nog voordoet. Geniet de resterende tijd nog lekker van Aruba in al zijn voortreffelijkheden!!en daarna sluiten wij je in Ned. weer in onze armen. Groetjes,en dikke tuut van Jeltje, poot van Hiske.

  • 22 April 2009 - 10:50

    Margo:

    Wat zijn jullie toch allemaal snel met jullie verhaaltjes!
    Fijn dat jullie het zo leuk hebben gehad.
    Is het gelukt met je pasta?
    Tot morgen.
    Kus

  • 24 April 2009 - 14:09

    Bianca:

    Hey Marjon!

    Beetje late reactie maar ik kon er nu gevat door een buikgriep even echt voor gaan zitten ;) Wat een mooie foto's ook! Lijkt allemaal zo mooi! Enne Marjon... die zwarte broek en dat blauwe shirtje staan je echt heel goed!

    Succes nog met je laatste 11 weken!

  • 25 April 2009 - 08:33

    Martine:

    Zit ik eindelijkn weer eens achter internet (Dinsdag krijg ik zelf internet in mijn huisje) zie ik dat je een berichtje hebt geplaatst!! Gelijk maar even gelezen... Foto's bekeken etc...

    Leuk, leuk, leuk!

    We kunnen nu echt gaan aftellen, op naar de chocoladetaart en rosé!

    Geniet er nog maar even goed van!

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marjon

Ik blijf hier een tijdje werken:)

Actief sinds 20 April 2008
Verslag gelezen: 1271
Totaal aantal bezoekers 57215

Voorgaande reizen:

24 Juli 2011 - 24 Augustus 2014

Terug naar Aruba

01 Augustus 2008 - 10 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: